Wczesnym rankiem 20 kwietnia, czwórka nauczycielek, pracujących od prawie trzech lat w międzynarodowym projekcie programu Comenius „Uczenie się przez całe życie” pt.”Legends of our regions” wyruszyła wraz z czwórką najbardziej zaangażowanych w ostatnim roku szkolnym uczniów do Turcji, celem udziału w ostatniej mobilności i dokonania ewaluacji działań w projekcie.

Do celu dotarliśmy ok. północy – powitały nas rodziny goszczące naszych uczniów wraz z Dyrektorem szkoły i delegacją nauczycieli.

Następnego dnia wybraliśmy się do Pamukkale tur. Bawełniany zamek (gr.Hierapolis), miejscowości słynącej z wapiennych osadów powstałych na zboczu góry Cökelez, a nam znanej z tureckiej legendy o „Brzydkiej córce drwala”. Zwiedziliśmy pozostałości Starożytnego Miasta, następnie mieliśmy okazję zanurzenia się w ciepłych źródłach w trawertynach, niektórzy wykąpali się również w basenie Kleopatry.

W Denizli mieliśmy okazję zwiedzać współczesne tureckie miasto i zaopatrzyć się w unikalne dla nas łakocie: chałwę w czekoladzie, tradycyjne tureckie cukierki oraz wyjątkowe w smaku figi. Właściciele sklepu z właściwą sobie gościnnością częstowali nas turecką kawą i degustowaliśmy niektóre słodycze. Wieczorem dołączyli do nas nauczyciele z Włoch, z którymi spożyliśmy wspólną kolację ze specjalnościami kuchni tureckiej.

We wtorek miał miejsce najważniejszy punkt programu naszej mobilności – wizyta w szkole w Buharkandzie. Po serdecznym powitaniu przez całe grono nauczycielskie, Dyrektora oraz uczniów, zostaliśmy zaproszeni na część oficjalną do reprezentacyjnej sali. Pan Dyrektor powitał nas uroczyście, po czym nauczyciele wraz z uczniami przedstawili bogaty program artystyczny. Uczniowie przedstawili legendę „ Siedmiu śpiących”, która idealnie wpisywała się w nastrój chrześcijańskiej tradycji Święta Zmartwychwstania – Wielkanocy. Po kilku prezentacjach dotyczących państw partnerskich, strona turecka przedstawiła również interesujący program tradycji pieśni i tańców narodowych. Wyjątkowy taniec wojowników tureckich pozostawił na wszystkich niesamowite wrażenie. W programie, który ze skrupulatną dokładnością przygotowali nasi tureccy przyjaciele, znalazł się również czas na zwiedzanie kolorowych prezentacji dotyczących projektu na terenie szkoły oraz wspólne sesje zdjęciowe. Podczas spotkania roboczego uczestników projektu, zaplanowaliśmy poszczególne etapy ewaluacji i redagowanie wspólnej części raportu końcowego.

Kolejnym etapem zwiedzania było Muzeum Aphrodisias w miejscowości Karacasu: zwiedziliśmy ruiny Starożytnego Miasta, Tetratlon, Amfiteatr oraz Agorę.

Środa była chyba największym wydarzeniem podczas naszej mobilności po spotkaniu w szkole – wizyta w Efezie, na którą wszyscy z niecierpliwością czekaliśmy.

Niezapomniane chwile w Domu Marii Dziewicy, Jaskinia Siedmiu Śpiących (którą to legendę przedstawili nam uczniowie tureccy), miejsca działalności św. Pawła Apostoła, Bazylika św. Jana i wiele innych atrakcyjnych zabytków, związanych z naszą chrześcijańską tradycją i nie tylko pozostawiły na nas niezatarte wrażenie.

We czwartek gospodarze umożliwili nam poznanie życia codziennego w mieście Izmir, specjały kuchni tureckiej, charakterystyczny sposób handlowania, zwiedziliśmy Plac Konak, Wieżę Zegarową, Biuro Gubernatora Miasta, Pomnik Pierwszego Pocisku, malowniczy Meczet Konak oraz historyczną windę.

Wieczorem, po kolacji, pożegnaliśmy naszych litewskich przyjaciół i zaczęliśmy się przygotowywać do powrotu.

Było to nasze ostatnie spotkanie w gronie wszystkich partnerów projektu – pozostały wspomnienia, nowe przyjaźnie, rezultaty wspólnej pracy intelektualnej. Przed nami podsumowanie projektu, ewaluacja i raport końcowy. Chciałoby się powiedzieć: „ Szkoda, że to już koniec”.

Magdalena Goc

Godło
Do końca roku
szkolnego pozostało
-119
LICZNIK ODWIEDZIN