Pamplona/Iruña 27 października – 1 listopada 2013r.

Za nami kolejna mobilność w przedostatnim z krajów partnerskich projektu Comenius 2012-2014 „Legends of our regions” – Hiszpanii. Tym razem zamiast pięciorga uczniów wyjechało wyjątkowo tylko czworo. Opiekunami byli Pani Agnieszka Bigosińska, nauczycielka języka angielskiego oraz Magdalena Goc, nauczycielka języka angielskiego, koordynator projektu.

Podróż przebiegła w miarę komfortowo, mieliśmy bezpośrednie połączenie z Poznania do Barcelony, a następnie ok. 6 godzin podróżowaliśmy autobusem do Pamplony (w języku baskijskim: Iruña), miasta słynącego z tradycji biegów byków oraz z działalności literackiej Ernesta Hemingwaya.

Przybyliśmy późnym wieczorem, a na Dworcu czekali już na nas przedstawiciele partnerskiej szkoły z Panem Dyrektorem i Rodziny goszczące nasze dzieci. Przywitanie było bardzo miłe i dla wszystkich ekscytujące.

Pierwszego dnia po podróży, we wtorek, odbyło się spotkanie uczestników projektu w szkole Colegio Publico Cardenal Ilundain. Szkoła jest dwujęzyczna od 2004r., tzn. zajęcia już od przedszkola odbywają się równolegle w języku ojczystym i angielskim, oczywiście w miarę możliwości wiekowych i rozwojowych uczniów na poszczególnych etapach edukacji. Kadra składa się z 70 nauczycieli, uczniów jest ok. 700. Już podczas pierwszej wizyty w szkole byliśmy pod wrażeniem wzajemnej życzliwości i przyjaznych relacji zarówno pomiędzy pracownikami, jak i pracownikami a Dyrekcją. Zarówno nauczyciele, jak i dzieci oczekiwały nas z nieskrywaną radością na korytarzach i w salach, wszyscy witali nas z uśmiechem. Cała szkoła była udekorowana na powitanie gości napisami „Witamy” we wszystkich językach projektu, flagami krajów partnerskich, przygotowano gazetki i wystawy. Po szkole oprowadzały nas dwie dwunastoletnie uczennice, które świetnie komunikowały się w języku angielskim. Odwiedziłyśmy m.in. kilka klas, przedszkole, bibliotekę, sale komputerowe, salę gimnastyczną.

Po lunchu odbyło się spotkanie robocze nauczycieli biorących udział w projekcie. Posumowaliśmy dotychczasowe działania: dokonaliśmy ewaluacji dwóch głównych produktów końcowych projektu: prezentacji jednej legendy krajowej i przedstawienia scenicznego drugiej, przedstawiliśmy i porównaliśmy wyniki ankiety badającej znajomość legend wśród uczniów, pracujących w projekcie oraz ich rodziców i ustaliliśmy kolejność następnych działań. Czeka nas kolejny rok wytężonego wysiłku.

Po południu Pan Dyrektor pokazał nam Stare Miasto Pamplony, jedną z głównych Bram Murów Miejskich – Bramę Francji, historyczne miejsce przekraczania granic miasta przez pielgrzymów z Francji, podążających Szlakiem Św. Jakuba do Santiago de Compostela .

W środę dzieci ze zniecierpliwieniem czekały na wycieczkę do Las Bardenas Reales, miejsca na pustyni, gdzie ukrywał się znany im z prezentacji hiszpańskiej legendarny Sanchicorrota – odpowiednik polskiego Janosika, bohaterski banita, który walczył o sprawiedliwość społeczną. Wszyscy chętnie robili sobie zdjęcia w pobliżu skały, gdzie prawdopodobnie mieszkał. Kolejnym celem naszej podróży stał się Królewski Pałac w Olite, siedziba władców Navarry do momentu zawarcia unii z Kastylią (1512r.), który niegdyś był jednym z najbardziej luksusowych zamków średniowiecznych w Europie.

W środę, 30 października, obejrzeliśmy Mury Starego Miasta wraz z Bastionami św.Bartłomieja (Labrit i Redin), zwiedziliśmy wspaniałą Katedrę, Kościół św. Saturnina – patrona Pamplony, następnie „Szlak Biegu Byków” i na końcu Ratusz Miejski. Byliśmy wszyscy pod wrażeniem – takiego przepychu nikt z nas się nie spodziewał – sale przypominały komnaty królewskie, na korytarzach stare obrazy władców Hiszpanii, zabytkowe meble, marmury, witraże. Dostąpiliśmy zaszczytu zwiedzania pierwszego piętra Ratusza oraz przebywania na balkonie, z którego wystrzał oznajmia początek Biegu Byków co roku 7 lipca (zwykli śmiertelnicy, w tym mieszkańcy Pamplony nie mają tam wstępu).

Po obiedzie zostaliśmy oprowadzeni po budynku Rady Prowincji Navarry – po wizycie w Ratuszu byliśmy przygotowani na mocne wrażenia i nie zawiedliśmy się.

Wizyta w Radzie Prowincji Navarra.

 

We czwartek zwiedziliśmy miejscowość Lanz, gdzie rozgrywa się akcja „Legendy Karnawału”, następnie piękny park naturalny na północy Navarry w Bertiz, z wodospadem Xorroxin, związany tematycznie z legendą o wróżkach – Lamias i na koniec San Sebastian – Perłę Morza Kantabryjskiego (współczesna nazwa Zatoki Biskajskiej). Zwiedziliśmy Stare Miasto i na koniec pożegnaliśmy miasto spacerem po przepięknej plaży.

Zarówno program mobilności, jak i wycieczki do miejsc związanych z tematem projektu – legendami, zostały przygotowane z wielką starannością i dbałością o komfort i satysfakcję wszystkich uczestników. Rodziny goszczące naszych uczniów, mimo iż nie oczekiwały wzajemności (nauczyciele z Hiszpanii nie zabierają podczas mobilności uczniów), dały z siebie wszystko, aby nasi uczniowie czuli się w nich, jak w domu, łącznie z przygotowywaniem tradycyjnych polskich potraw. To ciepło dało się odczuć wszędzie – w domach, w szkole, na ulicy.

Wróciliśmy pełni energii i zapału do dalszej pracy w projekcie. Poziom zadowolenia naszej młodzieży z mobilności może potwierdzić fakt, iż dzieciom wcale nie chciało się wracać do szkoły. Nam zresztą też Uśmiech

Opracowała: Magdalena Goc – kordynator projektu „Legends of our regions”

Godło
Do końca roku
szkolnego pozostało
63
LICZNIK ODWIEDZIN