Spotkanie w Wilnie | Szkoła Podstawowa im. Kazimierza Odnowiciela w Pobiedziskach

Spotkanie Wielostronnego Partnerskiego Projektu Szkół programu Comenius „Legends of our regions” w Wilnie.

W dniach 22 – 26 października b.r. odbyło się pierwsze po wizycie przygotowawczej  spotkanie  partnerów Wielostronnego Projektu Szkół „Legends of our regions” – nauczycieli ze szkół z Hiszpanii, Turcji, Włoch, Polski i gospodarzy z Litwy. Zabrakło koordynatora projektu z Wielkiej Brytanii, który z przyczyn zdrowotnych nie mógł do nas dotrzeć.

Oprócz Pani Róży Adamczak – opiekuna i Magdaleny Goc- koordynatora  stronę polską reprezentowało pięcioro uczniów klas szóstych ( reprezentantami pozostałych krajów byli wyłącznie nauczyciele). Na miejsce dojechaliśmy zmęczeni, ale zadowoleni. Po zakwaterowaniu odbyliśmy krótki spacer na Zamek Gedymina, założyciela Wilna, obejrzeliśmy stamtąd panoramę miasta, a koordynatorka szkoły litewskiej, Pani Raisa, opowiedziała nam kilka legend związanych ze zwiedzanymi miejscami. Wieczorem udaliśmy się na degustację potraw tradycyjnej litewskiej kuchni i omówiliśmy plan działań na najbliższe dni. Dzieci udały się do goszczących je rodzin  na odpoczynek, natomiast my udaliśmy się na nocleg do hotelu.

Następnego dnia  dzieci wzięły udział w zajęciach Sztuki i Projektowania, natomiast nauczyciele udali się na  spotkanie wstępne, na którym omówiliśmy cele wizyty oraz podsumowaliśmy  wykonane dotychczas zadania (prezentacje każdego kraju – partnera, listy, wideokonferencję, TwinSpace, logo). Po spotkaniu roboczym odbyła się część artystyczna, która …zaparła nam dech w piersiach. Dzieci przywitały nas chlebem i solą, zaprezentowały piękne ludowe tańce litewskie w bajecznie kolorowych strojach, następnie odbyły się przedstawienia trzech legend: o założeniu Wilna, o  Egle, Królowej Zaskrońców i Szakotis. Perfekcyjne przygotowanie tej części spotkania zrobiło na wszystkich ogromne wrażenie, tym bardziej że nasi wschodni sąsiedzi mieli zaledwie miesiąc czasu na jej przygotowanie i żadnego doświadczenia w projektach tego typu. Gratulujemy J.

Następnie zostaliśmy zaproszeni do klasy, która studiowała przez ostatni miesiąc Polskę jako kraj partnerski. Dzieci chętnie  opowiadały na temat polskiej historii, kultury, znanych legend, zwyczajów i religii, a my z uwagą słuchaliśmy. Po południu, po krótkiej dyskusji na temat planów projektowych, udaliśmy się do centrum miasta, aby zobaczyć Pałac Prezydencki, Uniwersytet Wileński, w którym studiowało wielu wybitnych Polaków, kościół Św. Anny i dzielnicę bohemy wileńskiej – Uzupis. Poznaliśmy przy okazji kilka legend związanych z Uniwersytetem Wileńskim i kościołem Św.Anny.

W środę rano wyruszyliśmy w drogę do Kłajpedy i na Mierzeję Kurońską. Dzieci zostały zaopatrzone przez rodziny litewskie w prowiant na drogę z typową słowiańską hojnością.  Po drodze zwiedziliśmy Troki z przepięknym Zamkiem Księcia Witolda, w którym, wedle legendy, czterdzieści dziewięć dni świętowano  zwycięstwo w bitwie pod Grunwaldem. Następnie obejrzeliśmy osiedle karaimskie i świątynię Karaimów – kinesę.

Po drodze skosztowaliśmy przepyszne kibini nadziewane kurczakiem, grzybami, szpinakiem i serem. W Kłajpedzie zwiedziliśmy kilka miejsc związanych z miejscowymi legendami. Następnego dnia wyruszyliśmy promem na Mierzeję Kurońską, na której występuje około 900 gatunków roślin. Lasy zamieszkują łosie, sarny, lisy i dziki oraz ponad 100 gatunków ptaków, a każdego roku migruje ich tędy około milion. Można tu też uprawiać windsurfing i żeglarstwo.  Liczne muzea prezentują jantarową biżuterię.

Na koniec przyjechaliśmy do Neryngi, miejscowości słynnej z legendy o kobiecie o tym imieniu, która była olbrzymiego wzrostu i pomagała rybakom znaleźć drogę do lądu. Po drodze na Wzgórze Czarownic, mijaliśmy wiele drewnianych posągów, przedstawiających postaci z legend. Na zakończenie wyprawy niezmordowana Pani Przewodnik  opowiedziała nam o tradycjach związanych z Nocą Świetojańską.

W drodze powrotnej oglądaliśmy film o wydobywaniu bursztynów i o historii ludowych strojów litewskich. Następnie umilaliśmy sobie podróż piosenkami włoskimi, tureckimi, hiszpańskimi, litewskimi i polskimi.

W piątek, po krótkim spotkaniu ewaluacyjnym, pożegnaliśmy się  z uczestnikami projektu, podziękowaliśmy gospodarzom za wyjątkową gościnność i perfekcyjną organizację wizyty i zaczęliśmy się przygotowywać do podróży powrotnej.

Zmęczeni, ale pełni nowych wrażeń i pozytywnych doświadczeń wróciliśmy do kraju.

A teraz zostaje nam tylko zakasać rękawy i  wziąć się do pracy.

Koordynator projektu: Magdalena Goc

Ostatnie chwile przed podróżą

Czekamy na autobus…

Pierwsze spotkanie uczestników projektu – zmęczeni, ale zadowoleni

Przyjęcie gości projektu w szkole litewskiej w Wilnie z bogatym i perfekcyjnie przygotowanym programem artystycznym

Zajęcia w klasach – każda klasa poznawała inny kraj partnerski projektu

Lekcja języka litewskiego w klasie trzeciej

Dzieci litewskie powitały naszych uczniów drobnymi upominkami

Klasa trzecia chwali się swoją  wiedzą  na temat Polski – nasze dzieci z podziwem słuchająJ

A to efekty pracy uczniów podczas zajęć Art and Design  i języka litewskiego

Zamek Gedymina, wielkiego  księcia  litewskiego w latach 1316–1341

Pomnik Gedymina na tle Katedry

Poznawanie miasta i legend związanych z jego powstaniem

Nasi uczniowie na tle Katedry

Tradycjne kibiny litewskie na pierwszej kolacji J

Robocze spotkanie nauczycieli – partnerów projektu i wymiana upominków. Dyrektor szkoły z Pamplony nie krył radości z polskiej flagi (hisz.‘bandera’)

Zespół polski w pobliżu budynku Parlamentu Litewskiego

Kosciół Św.Anny

Pomnik Adama Mickiewicza w Wilnie

„Konstytucja” Republiki Zarzecza – artystycznej dzielnicy Wilna J

W zamku księcia Witolda w Trokach (Trakai), wedle legendy, świętowano zwycięstwo pod Grunwaldem przez… 49 dni

Nasi uczniowie w historycznym miejscu

Park na terenie starego cmentarza w Kłajpedzie

Nerynga – miejsce narodzin jednej z najsłynniejszych litewskich legend, położone na terenie Mierzei Kurońskiej

Agle, Królowa Zaskrońców – legendę poznaliśmy podczas przedstawienia w szkole w Wilnie

Narodziny Neryngi – bohaterki litewskich legend, która pomagała rybakom znajdowac drogę do portu w niesprzyjających warunkach meteorologicznych

Nerynga ciągnie na sznurach kutry rybaków do brzegu

Brama Piekieł

Gwałtownie rosnąca populacja kormoranów powoduje duże zniszczenia lasów na Mierzei Kurońskiej. Celem jej ograniczenia, specjalne zespoły ludzi wyjmują jaj młodych i zanoszą je do lasu na pokarm  dla zwierząt

Panią Różę wywiało aż tutaj

Wiatromierz przy domu rybaka zawierał liczne informacje o jego właścicielu, gdzie mieszka, ile ma dzieci, jakiej płci….

Piękne okazy bursztynów w muzeum