W dniach 11-15 marca b.r. odbyło się we Włoszech kolejne spotkanie partnerów Wielostronnego Projektu Szkół „Legends of our regions”. W spotkaniu brali udział nauczyciele oraz uczniowie z Włoch, Turcji i Polski oraz nauczyciele z Litwy i Hiszpanii.

Wraz z Panią Magdaleną Goc- koordynatorem oraz Panią Anna Seifert stronę polską reprezentowało pięcioro uczniów klas szóstych. Po bardzo długiej podróży zmęczeni dotarliśmy do miejscowości Lauria około godz. 23:00. Dzieci udały się do domów goszczących ich rodzin na nocleg, natomiast my udaliśmy się do hotelu. Ze względu na późną porę naszego przyjazdu niestety nie braliśmy udziału w powitalnej kolacji.

We wtorek 12 marca nauczyciele oraz uczniowie udali się na zwiedzanie zamków wybudowanych przez Fryderyka II Wielkiego (1712–1786). Odwiedziliśmy miasteczka Lagopesole oraz Melfi oraz poznaliśmy związane z nimi regionalnie legendy. Po drodze udaliśmy się na obiad, aby uraczyć się różnorakimi pastami z sosami, które bardzo przypadły nam do gustu.

Środę 13 marca spędziliśmy w szkole podstawowej G. Marconi. Na początku odbyła się część artystyczna, na której włoscy uczniowie przedstawili inscenizacje 3 legend: „O Remusie i Romulusie”, „O Długouchym Fryderyku” ,”O narodzinach Laurii” i „O jeziorze Sirino”. Gospodarze zaprosili do aktywnego uczestnictwa w zabawie wszystkie goszczące u nich kraje (śpiewanie oraz tańce charakterystyczne dla poszczególnych krajów). Po części artystycznej nauczyciele mieli okazję obejrzeć szkołę, zajrzeć do poszczególnych klas, by obserwować w jaki sposób są prowadzone zajęcia. Uczniowie brali udział w warsztatach z origami, budowania robotów, matematyki oraz decoupage, a nauczyciele uczestniczyli w zebraniu roboczym Comeniusa, na którym m.in. podsumowaliśmy dotychczasową realizację przydzielonych zadań, ustalono daty wideokonferencji oraz spotkań w Turcji i Hiszpanii. Po zakończonym zebraniu udaliśmy się na obiad, na którym zaserwowano tradycyjne włoskie potrawy: lasagne, cannelloni z serem risotta oraz makaron z sosem. Po południu udaliśmy się na pieszą wycieczkę podziwiając panoramę Laurii z punktu widokowego położonego na wysokiej górze. Spacer nie należał do przyjemnych, gdyż droga była stroma i maszerowaliśmy w strugach deszczu ale piękne widoki zrekompensowały nam wszystkie trudy.

W czwartek 14 marca udaliśmy się do odległej Matery- miasta wydrążonego w skałach, które jeszcze do niedawna nazywane było hańbą Włoch ze względu na to, iż zaledwie 50 lat temu ludzie mieszkali tam w jaskiniach razem ze zwierzętami, bez kanalizacji i innych udogodnień XX wieku. Ostatnia rodzina została przesiedlona z jaskiń w 1968 roku. Podczas długiego spaceru odwiedziliśmy ciekawe miejsca w Materze m.in. Saint Lucia alle Malve- kościół Świętej Łucjii wydrążony w skale, jaskinię, która jako ostatnia została opuszczona przez mieszkańców miasta, Palombaro- ogromny podziemny zbiornik służący do zbierania wody dla wszystkich mieszkańców. Na końcu udaliśmy się do warsztatu rzemieślniczego, gdzie jeden z najsłynniejszych włoskich garncarzy pokazywał w jaki sposób wykonuje naczynia z gliny metodą przekazywaną w rodzinie przez pokolenia. Ciekawostką jest, że rzemieślnik ten współpracował z Melem Gibsonem przy filmie „Pasja”. Zresztą nie jest tajemnicą, że wiele produkcji filmowych nakręcono w tym urokliwym mieście. Na koniec naszego pobytu w Materze udaliśmy się do lokalnej Tratorii, gdzie posmakowaliśmy lokalnych przysmaków. Następnie był czas wolny na kupienie pamiątek i powrót do Laurii, gdzie nastąpiło oficjalne pożegnanie wszystkich uczestników projektu przez gospodarzy.

W piątek 15 marca o godz. 4:00 ruszyliśmy w drogę powrotną do Polski. Zmęczeni ale szczęśliwi, gdyż zawarliśmy nowe przyjaźnie, odkryliśmy nowy wymiar relacji z uczniami, bardziej osobisty, wymieniliśmy doświadczenia zawodowe oraz poznaliśmy kulturę tego regionu oraz lokalne legendy i tradycje.

Z niecierpliwością czekamy na rewizytę naszych przyjaciół w maju.

Link do filmu z pobytu we Włoszech: http://www.ecodibasilicata.it/2013/scuola-deuropa-una-tappa-comenius-lauria/

Link do strony internetowej projektu: http://www.wearethelegends.org