Mini-busem, samolotem, pociągiem i samochodami podróżowaliśmy 15 października 2012, aby dotrzeć do Strängnäs w Szwecji i spotkać się z naszymi przyjaciółmi z Niemiec, Włoch, Hiszpanii, Czech, Turcji i Szwecji

Iga, Jagoda, Maksymilian i Pan Marcin na lotnisku w Sztokholmie

Pomimo deszczowej aury, rodziny goszczące gorąco powitały wszystkich uczestników projektu. Po nocnym wypoczynku spotkaliśmy się we wtorkowy poranek w miejscowym muzeum , gdzie obejrzeliśmy bogate zbiory pamiątek regionalnych.

Od lewej : Erika, Leszek i Susi – koordynatorzy projektu

Pan Marcin w stroju szwedzkiego piechura

Okazało się, że miejscowość w której gościliśmy znana jest od wieków z produkcji stali, m.in. armat oraz wydobycia rudy żelaza.

Jeden z eksponatów muzeum regionalnego

Po zakończeniu zwiedzania spotkaliśmy się w pobliskiej świetlicy, aby przedstawić prezentacje narodowe o tematyce historycznej. Jagoda, Iga i Maksymilian opowiedzieli w języku angielskim o zjeździe gnieźnieńskim w roku 1000, Konstytucji 3 Maja, bitwie warszawskiej, Katyniu, Solidarności i wstąpieniu do Unii Europejskiej jako krokach milowych w historii Polski i Europy. Następnie obejrzelismy film o początkach państwa polskiego, udostępniony dla celów edukacyjnych przez MPPP w Gnieźnie.

Iga, Maksymilian i Jagoda podczas prezentacji

Iga, Leszek, aktorka w stroju regionalnym, Jagoda i Maksymilian po prezentacji

Kolejnym celem projektu był skansen w kopalni rudy żelaza, gdzie po zwiedzaniu przygotowywaliśmy narodowe elementy filara o tematyce historycznej.

Podczas wizyty w skansenie kopalni rudy żelaza

Iga i Jagoda podczas przygotowywania narodowych elementów filara mostu

W środę wybraliśmy się na wycieczkę do Sztokholmu, stolicy Szwecji. Zwiedziliśmy tam muzeum okrętu Wazów oraz centrum miasta, które nazywane jest Wenecją północy.

Czerwone autobusy i niebieskie tramwaje w Sztokholmie

Nasza grupa przed muzeum Wazów w Sztokholmie

Iga, Jagoda i Maksymilian podczas przeprawy promowej w Sztokholmie

W czwartek spotkaliśmy się wczesnym rankiem w szkole, aby pracować w grupach międzynarodowych nad elementami filara oraz tworzyć element łączący. Nauczyciele spotkali się w gronie koordynatorów projektu, aby przedyskutować przygotowania do kolejnego spotkania w Marktheidenfeld, które będzie miało miejsce w lutym 2013 r.

Następnie międzynarodowe grupy prezentowały narodowe elementy filara mostu oraz element łączący:

Wspólne zdjęcie uczestników projektu przy gotowym filarze mostu

Nasza grupa przy filarze mostu

Po pracy przy filarze przyszedł czas na obiad w szkolnej stołówce oraz zwiedzanie szkoły:

Pan Marcin na lodowisku wraz z hokeistami

Polski kącik w szwedzkiej szkole

W pokoju nauczycielskim

Stołówka szkolna

Smacznego !

Po obiedzie pojechaliśmy na wycieczkę do zamku Gripsholm, gdzie zwiedzaliśmy kolekcję portretów królów Szwecji:

Czwartkowy wieczór spędziliśmy wraz z potomkami Wikingów, którzy zaprezentowali nam ich stroje, obyczaje, gry i typowe pożywienie (w tym mięso łosia):

Po kolacji przyszedł czas na pożegnanie i wyjazd do Polski:

Do zobaczenia w Marktheidenfeld !

Godło
Do końca roku
szkolnego pozostało
58
LICZNIK ODWIEDZIN