DESIGNED INTERVENTION OF ECOLOGICALLY COLLABORATIVE INITIATIVES
ERASMUS+ KA2 2020-1-IT02-KA229-079309_6
Zakończyliśmy trwający prawie trzy lata (pandemia) projekt wielostronnej współpracy szkół w ramach programu eTwinning i Erasmus+.
Partnerami projektu byli uczniowie i nauczyciele ze szkół we , Grecji, Hiszpanii,Polski,Portugalii, Włoch i Węgier. europejskim. Szkoły partnerskie, pomimo różnic w położeniu geograficznym i liczbie uczniów, mają podobne doświadczenie i muszą stawić czoła tym samym wyzwaniom edukacyjnym. Wierzą, że dzięki europejskiej współpracy opartej na wymianie doświadczeń, umiejętności, innowacyjnych metodologii i dobrych praktyk pomiędzy nauczycielami, uczniami i społecznościami szkolnymi można osiągnąć następujące cele: rozwijanie nowej wiedzy, umiejętności i kompetencji uczniów w zakresie zagadnień związanych z ochroną środowiska, zmianami klimatycznymi, zachowaniami przyjaznymi dla środowiska i zrównoważonymi, socjalizacją, obywatelstwem europejskim i językiem angielskim oraz wzmocnienie kompetencji nauczycieli, poprawienie współpracy z zainteresowanymi stronami, podnoszenie jakości oferty edukacyjnej, promowanie inkluzji, motywowanie do nauki i zapobieganie przedwczesnemu kończeniu nauki. Każda szkoła wnosi do projektu swoją specyfikę: włoska szkoła ma doświadczenie w zakresie inkluzji i innowacyjnych metodologii włączania, takich jak: uniwersalne projektowanie uczenia się, uczenie się oparte na współpracy, odwrócona klasa i jest szkołą eTwinning;szkoła portugalska ma doświadczenie w nauczaniu dwujęzycznym, a zwłaszcza w metodologii CLIL; szkoła węgierska ma doświadczenie w nauczaniu przedmiotów związanych ze środowiskiem i jest nagrodzoną Ekoszkołą; szkoła grecka zajmuje się ochroną środowiska i ma doświadczenie w nauczaniu umiejętności czytania i pisania w środowiskach ICT; Polska szkoła ma doświadczenie w stymulowaniu zajęć edukacyjnych, takich jak kodowanie i robotyka, koordynator jest ambasadorem eTwinning.
Temat środowiska jest tematem bardzo aktualnym, konkretnym i globalnym, którym młodzi ludzie cieszą się dużym zainteresowaniem, chętnie angażują się i wnoszą własny wkład w ratowanie planety. Projekt angażował ich w praktyczne działania, które pozwoliły im „uczyć się poprzez działanie”.
Oto kilka głównych produktów finalnych, które udało nam się wspólnie wypracować:
- Strona internetowa projektu:
- Strona eTwinning projektu:
- Logo projektu
- Podsumowanie ankiet dotyczących naszych nawyków ekologicznych:
https://padlet.com/rossyteo/how-green-are-we-xr0cuuk57pjmpcok
5.Eksperymenty : co to jest CO2 i w jaki sposób powstaje?
https://padlet.com/rossyteo/scientists-at-work-our-magazine-td79y3xa9sqecq52
6.Prezentacje, obrazujące zmiany klimatyczne na naszej planecie:
https://eu.docworkspace.com/d/sIB-ymZGAAejww6kG
https://eu.docworkspace.com/d/sICaymZGAAcPyw6kG
https://eu.docworkspace.com/d/sIMaymZGAAe7yw6kG
https://eu.docworkspace.com/d/sIB6ymZGAAZ_zw6kG
https://eu.docworkspace.com/d/sIIuymZGAAez0w6kG
7.Promocja ekologicznego stylu życia
https://eu.docworkspace.com/d/sIFWymZGAAZOCxKkG
https://eu.docworkspace.com/d/sIDCymZGAAdn4w6kG
- Komiks projektowy
https://www.storyjumper.com/book/read/159722741
Bardzo dziękuję wszystkim uczniom i nauczycielom, którzy przyczynili się do tego sukcesu. Nie byłoby tego projektu, gdyby nie Wy, Kochani!
Magdalena Goc